Statut UJMME

STATUTUL ASOCIAŢIEI UNIUNEA JURNALIŞTILOR DIN MASS-MEDIA

MINORITĂŢILOR ETNICE

CAP 1. DISPOZIŢII GENERALE

Art. 1.

(1) Asociaţia Uniunea Jurnaliştilor din Mass-media Minorităţilor Etnice, denumită în continuare "Uniunea", este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, apolitică şi independentă, cu beneficiu public, înfiinţată în temeiul OG nr. 26/2000, cu modificările şi completările ulterioare şi potrivit prezentului Statut.


Art. 2.

Uniunea este persoană juridică română de drept privat şi va avea denumirea de Asociaţia Uniunea Jurnaliştilor din Mass-media Minorităţilor Etnice, conform dovezii de disponibilitate a denumirii cu numărul 151411 din 22.02.2016, eliberată de către Ministerul Justiţiei.

Art. 3.

Uniunea este constituită pe durată nedeterminată şi are sediul în Timişoara, str. Mangalia nr.29. Sediul poate fi mutat în orice alt loc, pe baza hotărârii Consiliului Director, cu respectarea prevederilor legale.

Art. 4.

Uniunea poate deschide filiale şi în alte localităţi din ţară sau străinătate; poate stabili legături de colaborare cu organizaţii similare şi poate intra în uniuni sau federaţii, cu alte instituţii şi persoane juridice sau fizice din ţară şi străinătate, pentru îndeplinirea scopului propus.

CAP. 2. SCOPUL UNIUNII

Art. 5.

(1) Membrii Uniunii doresc să se asocieze în scopul de a reprezenta interesele persoanelor din mass-media minorităţilor naţionale din România.

(2) Obiectivul Uniunii este susţinerea, îmbunătăţirea şi promovarea mass-media minorităţilor naţionale din România şi dezvoltarea comunicării interetnice.

(3) Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, Uniunea îşi propune realizarea următoarelor activităţi:

A) organizarea de cursuri de pregătire, seminarii, conferinţe, dezbateri publice, tabere, şcoli de vară şi alte forme de perfecţionare profesională pentru cei care lucrează sau colaborează cu mass-media dedicată minorităţilor naţionale;

B) Organizarea de manifestări publice potrivit legii şi a activităţilor de promovare a mass-media minorităţilor naţionale şi de sensibilizare a opiniei publice privind rolul şi problemele mass-media minorităţilor naţionale;

C) Realizarea, editarea şi difuzarea de cărţi, publicaţii periodice, pliante, afişe, broşuri, produse audiovizuale (ştiri, reportaje, filme, emisiuni, programe) şi alte materiale jurnalistice;

D) Acordarea de consultanţă şi consiliere, precum şi de asistenţă juridică membrilor Uniunii, în conformitate cu scopul acesteia;

E) Sprijinirea colaborării între jurnalişti şi redacţiile publicaţiilor minorităţilor naţionale şi promovarea multiculturalităţii şi a convieţuirii interetnice;

F) Monitorizarea şi sprijinirea activităţii autorităţilor publice prin proceduri specifice de advocacy;

G) Dezvoltarea de programe proprii şi în regim de parteneriat cu organizaţii de profil şi cu autorităţile publice din ţară şi străinătate;

H) Derularea unor activităţi de sponsorizare/mecenat în concordanţă cu scopul Uniunii;

I) Alte activităţi care contribuie la realizarea scopului Uniunii şi care nu contravin ordinii de drept.

CAP. 3. PATRIMONIUL

Art. 6.

Patrimoniul iniţial al Uniunii este format din activul iniţial, constituit prin aportul în numerar al membrilor fondatori, în valoare totală de 1.100 lei.

CAP. 4. MEMBRII UNIUNII

Art. 7.

(1) Pot deveni membri ai Uniunii persoanele fizice din ţară sau străinătate care sprijină moral şi/sau material Uniunea şi care sunt angajate sau colaborează cu mass-media dedicată minorităţilor naţionale din România.

(2) Membrii pot fi:

A) Membrii fondatori - care dobândesc calitatea de membru în momentul constituirii Uniunii.

B) Membrii asociaţi -care vor dobândi această calitate în urma înaintării unei cereri de primire motivate către Adunarea Generală, abilitată să se pronunţe asupra admiterii de noi membri. În caz de refuz, Adunarea nu este obligată să îşi motiveze decizia.

C) Membrii onorifici - care dobândesc această calitate la propunerea Adunării Generale şi cu acordul Consiliului Director, în urma unor servicii deosebite aduse Uniunii. Membrii onorifici nu au drept de vot în Adunarea Generală.

Art. 8.

Calitatea de membru se pierde prin:

A) Deces;

B) Renunţarea la calitatea de membru, adresată în scris preşedintelui Uniunii;

C) Excludere decisă de Adunarea Generală pentru nerespectarea prezentului statut şi a regulamentului interior, sau pentru orice alt motiv de natură a prejudicia interesele morale sau materiale ale Uniunii, cu ascultarea în prealabil a persoanei în cauză.

CAP. 5. DREPTURILE ŞI ÎNDATORIRILE MEMBRILOR UNIUNII

Art. 9.

Membrii Uniunii au următoarele drepturi:

A) Să participe la Adunările Generale, să pună în discuţie şi să ia parte la dezbaterea problemelor care interesează domeniul sau bunul mers al Uniunii;

B) Să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale Uniunii;

C) Să semnaleze Uniunii problemele care privesc scopul şi obiectivele Uniunii, în vederea promovării şi apărării acestor obiective;

D) Să se retragă din Uniune;

E) Să îşi exprime votul, dacă este cazul;

F) Să facă propuneri privitor la activitatea Uniunii, la folosirea fondurilor strânse şi la activitatea organelor de conducere;

G) Să primească sprijin moral şi asistenţă din partea Uniunii în cazuri excepţionale (boală, accident, incendii, decesul sau boala gravă a unui membru de familie).

Art. 10.

Membrii Uniunii au următoarele îndatoriri:

A) Să respecte statutul, regulamentul interior, hotărârile organelor de conducere ale Uniunii şi să sprijine îndeplinirea obiectivelor Uniunii;

B) Să nu aducă prejudicii de ordin moral şi material Uniunii;

C) Să participe la adunările generale şi/sau la şedinţele Consiliului Director, după caz;

D) Să sprijine material şi moral Uniunea;

E) Să achite cotizaţia anuală stabilită de Adunarea Generală.

Art. 11.

(1) Membrii Uniunii nu răspund personal pentru actele sau faptele acesteia. Uniunea singură răspunde cu patrimoniul propriu pentru prejudiciile produse terţilor prin actele sau faptele sale.

(2) În materie de gestiune, răspunderea incumbă membrilor Consiliului Director.

CAP. 6. ORGANIZARE, CONDUCERE, CONTROL

Art. 12.

Organele de conducere, administrare şi control ale Uniunii sunt Adunarea Generală, Consiliul Director şi cenzorul.

Art. 13.

Adunarea Generală se compune din toţi membrii Uniunii.

Art. 14.

Adunarea Generală se întruneşte în sesiune ordinară şi extraordinară, după cum urmează:

a. în sesiune ordinară, anual;

b. în sesiune extraordinară, ori de câte ori trebuie rezolvate probleme importante de competenţa Adunării Generale şi care nu suferă amânare.

Art. 15.

(1) Convocarea Adunării Generale în sesiune ordinară se face de către Consiliul Director, în scris, prin mijloace clasice (scrisoare recomandată) sau electronice (e-mail), cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării adunării.

(2) În convocare se vor preciza ziua, ora şi locul unde se desfăşoară şedinţa Adunării Generale, precum şi ordinea de zi.

Art. 16.

Convocarea Adunării Generale Extraordinare se face la iniţiativa Consiliului Director, a preşedintelui sau la propunerea unei treimi din membrii Uniunii, ori de câte ori este necesar.

Art. 17.

(1) Adunarea Generală este valabil constituită daca sunt prezenţi cel puţin 2/3 din totalul membrilor Uniunii.

(2) Hotărârile Adunării Generale se iau cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi, cu excepţia modificării statutului, caz in care se cere o majoritate de cel puţin 2/3 din numărul membrilor prezenţi.

(3) Fiecare membru are dreptul la un singur vot. În caz de egalitate, Preşedintele decide.

(4) Dezbaterile şi hotărârile adoptate se consemnează într-un registru special de către un secretar desemnat de Consiliul Director.

(5) Preşedinţia Adunării Generale aparţine preşedintelui Uniunii sau, în lipsa acestuia, vicepreşedintelui.

(6) Persoanele care nu sunt membri ai Uniunii pot fi invitate la şedinţele Adunării Generale.

(7) Hotărârile luate de Adunarea Generală sunt obligatorii şi pentru membrii care nu au luat parte la Adunarea Generală sau au votat împotrivă.

Art. 18.

(1) Preşedintele Uniunii este ales de Adunarea Generală cu un mandat de 5 ani. Mandatul poate fi reînnoit. În caz de vacanţă a preşedintelui, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către vicepreşedinte.

(2) Primul preşedinte este numit prin actul constitutiv al Uniunii.

Art. 19.

Atribuţiile Adunării Generale sunt:

  • Alegerea preşedintelui;
  • Alegerea şi revocarea membrilor Consiliului Director;
  • Primirea şi excluderea membrilor;
  • Aprobarea şi modificarea statutului şi actului constitutiv ale Uniunii;
  • Înfiinţarea de filiale;
  • Alegerea şi revocarea cenzorului;
  • Dezbaterea raportului de activitate al Consiliului Director;
  • Aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Uniunii.
  • Dizolvarea şi lichidarea Uniunii precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după lichidare;
  • Decide asupra veniturilor Uniunii;
  • Decide în ceea ce priveşte resursele obţinute de la bugetul de stat şi/sau bugetele locale;
  • Stabilirea programului de activitate;
  • Propunerea de membri onorifici;
  • Stabilirea cotizaţiei anuale;
  • Orice alte atribuţii prevăzute de lege.

Art. 20.

(1) Consiliul Director reprezintă organul executiv al Uniunii şi este format din cel puţin 3 şi cel mult 7 membri, aleşi de Adunarea Generală ordinară pentru un mandat de 5 ani: preşedintele Uniunii, vicepreşedinte, membri. Mandatele lor pot fi reînnnoite.

(2) În caz de vacanţă, Consiliul Director procedează imediat la înlocuirea cu membrii interimari. Înlocuirea definitivă este decisă la proxima Adunare Generală ordinară.

(3) Poate fi ales în Consiliul Director orice persoană care este membru al Uniunii de cel puţin 3 luni, în vârstă de cel puţin 21 de ani în ziua alegerii şi la zi cu cotizaţiile sale.

Art. 21.

(1) Consiliul Director exercită conducerea Uniunii în perioada dintre sesiunile Adunării Generale şi hotărăşte în toate problemele ce intră în competenţa sa.

(2) Consiliul Director este răspunzător pentru întreaga activitate în faţa Adunării Generale.

(3) Fiecare membru al Consiliului Director este individual responsabil pentru actele şi faptele sale în cazul încălcarii legislaţiei sau dispoziţiilor primite.

(4) Consiliul Director se întruneşte semestrial, la convocarea preşedintelui, precum şi de fiecare dată când interesul o necesită, la cererea scrisă adresată preşedintelui de către cel puţin 1/3 din membrii Consiliului Director.

(5) Preşedintele convoacă membrii Consiliului Director la întruniri, precizând ordinea de zi.

(6) Hotărârile sunt luate cu majoritatea absolută a voturilor membrilor prezenţi, în condiţiile prezenţei a cel puţin jumătate din numărul membrilor Consiliului Director.

(7) Toate hotărârile Consiliului Director sunt consemnate într-un registru şi sunt semnate de preşedinte şi de secretarul de şedinţă.

Art. 22.

Consiliul Director execută hotărârile Adunării Generale, autorizează operaţiunile financiare şi încheierea contractelor în care Uniunea este parte contractantă şi îndeplineşte şi următoarele atribuţii:

a. prezintă Adunării Generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţia financiară, proiectul programelor Uniunii;

b. încheie acte juridice în numele şi pe seama Asociaţiei;

c. aprobă organigrama şi politica de personal a Uniunii;

d. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Adunarea Generală.

Art. 23.

(1) Toţi membrii Consiliului Director au îndatorirea de a pregăti şedinţele Consiliului Director, ale cărui hotărâri le execută.

(2) Preşedintele se ocupă de activităţile curente ale Uniunii între şedinţele Consiliului Director. Întruneşte şi prezidează Consiliul Director şi reprezintă Uniunea în justiţie şi în toate actele civile ale Uniunii.

Art. 24.

Cenzorul asigură controlul financiar al Uniunii şi poate participa la şedinţele Consiliului Director, fără drept de vot. Dacă este nevoie, Adunarea Generală poate hotărî înfiinţarea unei Comisii de cenzori, compusă din trei membri, care să preia atribuţiile de control ale activităţii Uniunii. Din comisia de cenzori trebuie să facă parte cel puţin un membru al Uniunii si un expert contabil.

Art. 25.

Cenzorul are următoarele atribuţii:

a. verifică modul în care este administrat patrimoniul Uniunii;

b. întocmeşte rapoarte şi le prezintă Adunării Generale;

c. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Adunarea Generală.

Art. 26.

În funcţie de activitatea sa, Uniunea poate avea personal remunerat.

CAP. 7. RESURSE PATRIMONIALE

Art. 27.

Resursele patrimoniale ale Uniunii cuprind:

a. sume provenite din cotizaţiile membrilor, stabilite prin hotărârea Adunării Generale;

b. donaţii, sponsorizări sau legate de la persoane fizice, fundaţii, asociaţii şi societăţi comerciale;

c. resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale;

d. resurse provenite din activităţile economice directe desfăşurate în vederea autofinanţării;

e. alte venituri prevăzute de lege.

Art. 28.

Contabilitatea este organizată conform dispoziţiilor legale.

CAP. 8. DIZOLVAREA UNIUNII

Art. 29. Uniunea se dizolvă:

  • de drept;
  • prin hotărârea Adunării Generale;
  • prin hotărâre judecătorească;

Art. 30.

Uniunea se dizolvă de drept prin:

a. imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost constituită, dacă în timp de 3 luni de la constatarea acestui fapt nu se produce schimbarea scopului;

b. imposibilitatea constituirii Adunării Generale sau Consiliului Director în conformitate cu statutul Uniunii, dacă această situaţie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, Adunarea Generală sau, după caz, Consiliul Director trebuiau constituite;

c. reducerea numărului de membri sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.

Art. 31.

Uniunea se poate dizolva şi prin hotărârea Adunării Generale. În termen de 15 zile de la data şedinţei de dizolvare, procesul-verbal, în formă autentică, se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul, pentru a fi înscris în Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor.

Art. 32.

Uniunea se dizolvă prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate:

a. când scopul sau activitatea Uniunii a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;

b. când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;

c. când Uniunea urmăreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;

d. când Uniunea a devenit insolvabilă;

e. dacă Uniunea, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmează să desfăşoare activităţi pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizaţii administrative prealabile, aceste activităţi nu vor putea fi iniţiate, sub sancţiunea dizolvării pe cale judecătorească, decât după obţinerea autorizaţiilor respective.

Art. 33.

Dizolvarea Uniunii are ca efect lichidarea acesteia în condiţiile legii.

Art. 34.

Bunurile rămase în urma lichidării Uniunii pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau public cu scop asemănător.

CAP. 9. DISPOZIŢII FINALE

Art. 35.

Prezentul statut este valabil pe toata durata de funcţionare a Uniunii, modificarea acestuia urmând a se face numai în formă scrisă şi cu respectarea prezentului statut şi a reglementărilor legale. Modificările aduse prezentului statut necesită o majoritate de 2/3 din voturile Adunării Generale.

Art. 36.

Prevederile prezentului statut se completează cu celelalte dispoziţii legale în vigoare.

UJMME, str. Mangalia nr.29, Timisoara; e-mail: ujmme@yahoo.com; tel:+40722666761
Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți